חדשנות בחינוךמומלץמרכז יזמותפדגוגיהראשי

איך מגיעים לירח?- האקתון יזמות 2018 בעמל רב תחומי שבח מופת בתל אביב

כתיבה: אורי בת מגן, מובילת חדשנות

איך מגיעים לירח?- האקתון יזמות 2018 בעמל רב תחומי שבח מופת

ביום יפה אחד באמצע נובמבר (2018) התקבצו 120 תלמידים ותלמידות במרכז היזמות של עמל שבח מופת במטרה לחלום. היה זה יום לימודים רגיל, אך בעבור אותם 120 חברים שנרשמו להאקתון היזמות היה זה יום לימודים ארוך ואקטיבי, שנמשך עד שעות הערב.

ה”ביג מוח” הישראלי

זה לא סוד שישראל היא ארץ הסטארט-אפים הבלתי נגמרת. יש שיאמרו שהסיבה לכך היא האינסטינקט ההישרדותי החזק של העם היהודי. מפוטרי ההייטק של תחילת שנות האלפיים פשוט היו צריכים פרנסה. כשהבטן ריקה, הדמיון מתחיל להשתולל. מאז ועד היום אינספור המצאות חדשות ניצנצו במוחות, ורבות הבשילו לכדי תכניות עסקיות של ממש.

קחו לדוגמא את הדיסק-און-קי: מוצר טכנולוגי קומפקטי, שווה לכל כיס, נמכר בכל העולם, ומקל על החיים שלנו בכל כך הרבה היבטים. כן, הדיסק-און-קי הומצא כאן, בישראל. היום צעירים ישראליים זורמים עם חלומות הרבה יותר מרחיקי לכת. לא מזמן התפרסם מיזם ישראלי צעיר לבניית חללית שמסוגלת לרחף בשמי הירח, וגם לנחות בשלום. התעשיות הגדולות בישראל אוהבות ומאמצות אנשים שהולכים אחרי החלומות שלהם. גם אנחנו.

במרתף של סטיב ג’ובס

אם הייתם מסתובבים בכל הקומה התחתונה של בית הספר ב-14 בנובמבר, הייתם רואים כ-20 צוותי חשיבה, גדולים וקטנים, פרושים במרחב. מצאנו אותם בספריה, במעבדות, במגרש החנייה, בקפיטריה, וכמובן במרכז היזמות. הקומה התחתונה של שבח מופת הפכה למרתף של סטיב ג’ובס ליום אחד. אם הייתם מתקרבים לאחד מהצוותים, הייתם מגלים בנים ובנות מקבוצות גיל שונות ומכיתות שונות, ואפילו דוברי שפות שונות, יושבים (או עומדים) יחד. 

“בצוות שליוויתי היה עולה חדש מאוקראינה, תלמיד כיתה ז’, וישראלים דוברי רוסית מכיתה ט’. אני עצמי יודעת רק עברית ואנגלית. דיברנו בשלוש שפות כדי לשתף את כולם ולעבוד כצוות. מידי פעם, התלמיד האוקראיני כתב באייפד את הרעיונות שלו, והשתמש באפליקציית תרגום כדי שאבין.” כך מספרת מורה מבית הספר ששימשה כמנטורית לצוות פיתוח.

הלב במקום הנכון 

לב ברמן, מנהל מרכז היזמות ומארגן האירוע, קבע את הנושא המרכזי שעל סדר היום- מיזמים לתיקון עולם. את השאר הוא הותיר למוחם של התלמידים. המנחים של הצוותים הגיעו מתחומים שונים בתעשייה.

“בצוות שלי הנחה אותנו איש הייטק מתחום הבינה המלאכותית. הוא סיפר לי על החברה שבה הוא עובד. הם מפתחים קורסים מתוקשבים במתמטיקה שמסוגלים לאמוד את הרמה של הלומד בכל שלב ולזהות את הצרכים שלו. בתור מנחה הצוות שלנו, הוא הסביר לנו איך מערכות בינה מלאכותית עובדות, ואפילו דיבר על תקלות הקיימות היום בטכנולוגיה הזו. כמה מטרים מאיתנו ישבו צוות של תלמידי תיכון במגמת סייבר. אותם הנחה בחור שעובד בתחום אבטחת המידע בחברה בברלין. הוא בא לביקור קצר בארץ, ולב הצליח לגייס אותו לטובת ההאקתון שלנו.”

 

המצאה חדשה: מיקרוקוסמוס

למודל היזמי שלב אירגן היו, אם ככה, שלוש צלעות- מומחים מהתעשייה, מנטורים מלווים מצוות בית הספר ותלמידים. המכונה התחילה לעבוד במלוא הקיטור. אם תשאלו את לב על החלום שלו, הוא יגיד לכם: בית ספר שמתנהל כקהילה, שמספקת את הצרכים של עצמה במעגל סגור. לטובת הגשמת החלום אפשר וצריך לרתום את הטכנולוגיה.

מקס סיוון, מנהל עמל שבח מופת, הוסיף קו מנחה משמעותי ליום הזה, שעזר לתלמידים לפתוח את הראש ואת הלב. הוא הציב את מטרות העל של האו”ם כאתגר פיתוח עבור היזמים הצעירים. המטרות כוללות, בין השאר- קיימות, שוויון מגדרי, צמצום פערים חברתיים כלכליים, חינוך איכותי, צמיחה טכנולוגית ועוד.

מגיעים לכל אחד ואחת

בסוף היום הגדוש יצאנו עם שלל רעיונות, פירות מוחותיהם של תלמידים. שלא במתכוון, צוותים רבים פיתחו המצאות שבאו לענות על צרכים של תלמידים מגוונים בחברה הישראלית; חולים במחלקות אונקולוגיות, עולים חדשים, בעלי מוגבלויות ועוד. “הצוות שלי המציא מערכת שמסוגלת לענות על כל שאלה שלך בשפה שתבין ובהתאם לאוצר המילים שלך. הרעיון הוא לאפשר לכל ילד וילדה, בכל גיל, להגיע למידע הכי מורכב, ולהבין אותו.”

האקתון היזמות היה רק האפריטיף. המטרה היא להפוך את מה שבדמיון למציאות בתהליך מחושב של בניית תכנית עסקית. מרכז היזמות בעמל שבח מופת בתל אביב פועל כל השנה. צוותים נפגשים שם להמשיך את הדרך באופן קבוע בשעות אחר הצהריים. כל מי שרוצה, יכול לבוא למרכז אחרי שעות הלימודים, למצוא שותפים וחברים, ולפתח את הרעיונות שלו. זה הזמן להגשים חלומות.

[ngg src=”galleries” ids=”2″ exclusions=”53,54,56,58″ display=”basic_imagebrowser”]