חינוך חברתימומלץראשי

ישראליות היא התגברות על קושי- מהם הסיפורים שמחזקים אותנו?

יומן מסע אל החברה הישראלית- חלק ב’

רשמים משבוע ישראליות משותפת בחטיבת שבח מופת

כתיבה והובלה: סיגלית ריקה, רכזת חברתית בחטיבת הביניים שבח מופת

מעליה ליזמות 

ג’ורג’ו סופינו מייסד מסעדת “פסטה – מיה” הגיע להרצות בפני תלמידי שכבת ט’ על יזמות כלכלית במסגרת שבוע ישראליות משותפת. ג’ורג’ו סיפר את סיפורו האישי כעולה חדש מאיטליה. בתור ילד גדל בעוני, אך היה לו בית חם ומחבק. תחושת המחסור וכן הדלות דרבנו אותו לשאוף לצאת מהמצב הכלכלי הקשה ולהתקדם בחיים. הדלות גרמה לו לתהות יותר על נושא האוכל – נושא שהוא יפתח בהמשך. במסגרת השרות הצבאי ג’ורג’ו יזם יחד עם חבריו מהנח”ל ומהשומר הצעיר הקמה של קיבוץ בצפון. הרצון היה לתרום להתיישבות.

לאחר הצבא טס לאיטליה כדי ללמוד על האוכל האיטלקי. ג’ורג’ו ידע שבכדי ללמוד על אוכל צריך ללכת למקור ולהתחיל מלמטה. הוא עבד במסעדה איטלקית במשך שנה, ושם למד את סודות המקצוע. שנים לאחר מכן, כשכבר חי שוב בארץ, התחתן וקיבל עידוד מאשתו לפתוח מסעדה. הדבר חייב אותו לגלות מסירות ולבצע עבודות סיזיפיות, וזאת מעבר למטלות הבית ולמחוייבות המשפחתית.

ג’ורג’ו העביר לתלמידים את המסר שבכדי להצליח יש צורך בהתמדה ובעבודה קשה על אף הקשיים. איננו יודעים באיזה שלב בחיים הידע שאנו מקבלים יוכל לסייע לנו. כך, תחום הכתיבה, שלמד  באוניברסיטה בישראל, סייע לו במשימות השיווק של המסעדה. כאשר ג’ורג’ו קיבל ביקורות מהסועדים במסעדה שלו, הוא ידע לנתב אותן לשינויים ארגוניים ולשיפור השירות. בכך הפך את העסק שלו ליעיל יותר. כיום, ג’ורג’ו הוא בעל רשת מסעדות “פסטה – מיה”, יצרן ומשווק בארץ.

אלוף עולם שלא הרים ידיים

מבקר נוסף שבא ללמד אותנו על החיים עצמם היה גרגורי רובין – אלוף עולם בהרמת משקולות. הוא בא להרצות בפני תלמידי שכבת ח’ על מצוינות בתחום הספורט. סיפורו של גרגורי הוא מיוחד ויוצא דופן. חרף מצב גופנ קשה לא התייאש והמשיך לעסוק בספורט. גרגורי עבר אירוע לב, אירוע מוחי וסבל מבעיות בשרירי הרגליים. הוא תיאר בפני התלמידים איך אחרי המשבר הגופני, למרות איסורי הרופאים, התחיל להרים משקולות. בהתחלה הידיים שלו כלל לא זזו.

צעד קטן ועוד צעד, מאמץ קטן ועוד מאמץ, לאט לאט ועם הרבה כוחות נפש, הצליח לחצות את גבולות הגוף. גרגורי זכה בתואר אלוף עולם בהרמת משקולות בגיל 77. כיום הוא בן 84. סיפורו לא הותיר את התלמידים אדישים. הם מחאו לו כפיים, ובסוף המפגש נשארו ללחוץ את ידו. גרגורי העביר להם מסר, שגם אם קשה לך, אל תוותר. הכוח הוא בידיים שלך.


סיפורו של איש הברזל

מילד עדין נפש, שחווה דחייה חברתית בבית הספר, וסבל מאלימות מילולית ופיזית מצד תלמידים, הפך ג’ון לאדם בעל עוצמה פיזית בלתי רגילה וכוחות נפש עצומים. האיש גדול הממדים הדגים לתלמידים איך בכוחו הפיזי העצום הוא מצליח לכופף מחבתות. תוך כדי כך, גולל את סיפורו הנוגע ללב. הוא היה ילד מופנם וחריג בחברה, והחברה פסלה אותו, אך רק אדם אחד ידע לראות אותו ולהעצים אותו. סיפורו של ג’ון לא הותיר עין יבשה והעביר מסרים של סובלנות וחברות טובה בצורה יוצאת דופן . היה זה מפגש משמעותי ביותר לתלמידי החטיבה.