אודותהמכללה האקדמית

רב תחומי שבח מופת –אודות

בית הספר עבר ב 2019  למבנה חדש בשכונת נווה עופר ושינה את שמו לתיכון להייטק ולאומנויות.

קצת היסטוריה

שני עצי שקמה מרשימים, שניטעו לפני כ-160 שנה, הם  כנראה השריד האחרון כיום לאחד האירועים המרתקים והמרשימים שהתרחשו מצפון ליפו במחצית המאה ה-19 והותירו רישומם לשנים רבות. שני עצי שקמה אלה, עומדים כיום במרכז גבעת הכורכר, שהיא כיום החצר הראשית של בית הספר “שבח מופת”  ברחוב המסגר בתל-אביב, מקום בו פעלה חווה חקלאית מסיונרית בשם הר התקווה (Mount Hope). בחווה היו שותפים משפחות פרוסיות ואמריקאיות. אחד הצאצאים שלהם היה ג’ון סטיינבק, חתן פרס נובל, שסיפר על חלק מאירועי החווה בספרו המופתי “קדמת עדן”.

שנה לאחר נטישת הר התקווה ב-1935 הוקמה  שכונה חדשה ביוזמתו ובמימונו של יהושע ליכטר, על ידי 77 עובדי עיריית ת”א יוצאי עדות המזרח. אלה החליטו להנציח בשם שכונתם, הלא היא “שכונת התקווה”, את הסיפור של “הר התקווה”.

ב-1942 קם בשכונה, ביוזמתו של ישראל רוקח, ראש העיר תל אביב דאז, בית ספר מקצועי ראשון בעיר. האדריכלית, ג’ניה אוורבוך שתיכננה גם את כיכר דיזנגוף, עבדה על התכניות של בית הספר. במהלך הבנייה אוכלס בית הספר בפליטי קיבוץ רוחמה, נשים וילדים שמצאו במקום מסתור מהתקפות הערבים. כשהמבנה היה מוכן ניתן לו שמו- שבח, על שם אחיו של מיכאל פולק, התורם לבית הספר.

עד סוף שנות ה 80 היה ביהת הספר בעל אופי מקצועי, וכלל מגמות כמסגרות, מכונאות רכב, מטפלות וכו’. בשנות ה – 90 ,  עם העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים, “שבח” שינה את פניו מבית ספר מקצועי לבית ספר עיוני טכנולוגי.

בשנים האחרונות, בית הספר הרב תחומי “עמל שבח מופת” הינו בית ספר ניסויי על-אזורי שש-שנתי הכולל מכללה, ומתמחה במדעים ובטכנולוגיה. תלמידי ביה”ס מגיעים אליו מכל הארץ. נכון לשנת 2017  לומדים בבית הספר תלמידים מ- 33 ישובים שונים בארץ. הרישום פתוח לכל התלמידים מכל הארץ, אנו קולטים כל תלמיד ללא מיונים. נכון לספטמבר 2017 לומדים בבית הספר כ- 800 תלמידים מכיתה ז׳ עד יד׳ . מתוכם כ- 30 אחוזים הם תלמידים מדרום תל אביב.

מגמות הלימוד בתיכון

בית הספר כולל מגמות מגוונות :

מגמת הנדסת תוכנה וסייבר בשיתוף עם מטה הסייבר ויחידת 8200 בצה”ל

מגמת ביוטכנולוגיה ומגמות מדעיות במקצועות: פיזיקה, כימיה וביולוגיה

מגמת רובוטיקה

כמו כן, לומדים בבית הספר קולנוע, אמנות ושפות (רוסית , צרפתית, סינית וגרמנית) ברמה של 5 יחידות לימוד.

קשרי קהילה

בית הספר ממותג  כתיכון למצויינות במדע וטכנולוגיה – התיכון הישראלי להייטק ומדעים, עם ראייה מפוקחת על העתיד תוך כדי חשיבה מחדש על מקצועות הלימוד ועל שיטות הוראה חדשניות. התלמידים בבית הספר מיישמים במציאות את היכולות והמיומנויות הטכנולוגיות שרכשו.

בית הספר שייך לרשת עמל ומשתף פעולה עם עיריית תל אביב. בית הספר הינו אחד מבתי הספר החברים בעמותת תובנות בחינוך, ובעצם היה הראשון שהעמותה החלה לפעול בו. העמותה בראשות דר׳ יוסי ורדי והמנכ״לית קארן טל. הפעילות במסגרת העמותה כוללת תמיכה חיצונית למנהל בית הספר. התומך הוא לרוב אחד מהמנכ״לים במשק הישראלי, והוא מלווה את המנהל ויוצר לו קשרים המניבים משאבים אנושיים וכספיים, המנכ״ל המלווה של בית הספר הוא מר ספי גל עזר. הוא מהווה דמות חשובה בבית הספר ועוגן להתייעצות בתחומים שונים.

לימודי הרובוטיקה בשבח מופת משותפים עם חיל הים, והתלמידים מוגדרים כשוחרי החיל. בסיום לימודיהם, הם מתגייסים ליחידות החיל בצה”ל, ואמונים על הפעלת כל המערך הטכנולוגי בצבא. את התיכון הם מסיימים עם בגרות ברמת 10 יחידות ברובוטיקה.

הישגים

בחינות מיצ״ב

בשני מבחני המיצ״ב האחרונים שבוצעו על ידי משרד החינוך, בית הספר ממוקם בעשירון העליון בכל המקצועות שנבחנו: אנגלית, מתמטיקה, עברית ומדע וטכנולוגיה. המיצ״ב האחרון בוצע בסוף שנה״ל תשע״ז והתוצאות התקבלו בבית הספר בדצמבר 2017.

בחינות בגרות

בית הספר ממוקם במאיון העליון בזכאות לתעודת בגרות. בארבע השנים האחרונות 2015, 2016, 2017  ו- 2018 עומדת הזכאות לבגרות בבית הספר על 100 אחוזים. משמעות הדבר היא שכל התלמידים ניגשים לבגרות, וכולם עוברים את הבחינות ומקבלים תעודת בגרות.

מה עוד מיוחד בבית הספר שלנו?

מרכז יזמות

בביה”ס נפתח מרכז יזמות שישלב  לימודי התמחות ולימודי יזמות, לימודי סייבר, לימודי IOT , ולימודי  פיתוח אפליקציות  לאייפון ואנדרואיד, המרכז הוא פרי יוזמה וחזון של מנכלי”ת הרשת עו”ד רווית דום, אשר הקימה מספר מרכזים דומים בבתי ספר של הרשת.

הפעילות  במרכז מיועדת לתלמידים עם מוטיבציה גבוהה ללמוד מעבר לשעות הלימודים לפתח וליצור בתחומי עניין נוספים.

קראו על האקתון היזמות 

המרכז מעוצב ללמידה מסוג זה והוא כולל  מרחבי חשיבה מעוררי יצירתיות והשראה : חדר מליאה לישיבה של קבוצה , המונה כ 20 תלמידים במקבץ אחד, כולל מחשבים ניידים WIN, וכן מחשבי MAC, מקרן . סביב כל המרכז לוחות מחיקים. החדר השני מעוצב בשפה הגוגלית – כלומר חופשי ונוח  יותר עם כורסאות, כריות, ערסלים וכורסאות.

תלמידי המרכז זכו פעמיים בכנסים בינלאומיים בנושא יזמות בני נוער –  פעם בפיליפינים כאשר ייצגו את ישראל בפעם הראשונה בהיסטוריה בכנס SAGE  במקום השלישי .ופעם שנייה באותה תחרות הפעם באודסה באוקראינה , בה זכו במקום הראשון.

מיזם תיירותי Cell-Aviv

כחלק מלמידה בכלים חדשניים המחוברת לקהילה, פותח מיזם התיירות הדיגיטלי CellAviv במתחם שרונה. תלמידי הרב תחומי עמל שבח מופת תל אביב ותלמידי בית הספר און לחינוך מיוחד ולמשותקי מוחין חברו יחד על מנת לבנות מסלול מידע מונגש לתייר באתר ההיסטורי. המיזם מהווה שירות לציבור ותרומה לקהילה ולחברה. המועצה לשימור אתרים אפשרה להציב שלטי QR code בתחנות שונות במסלולי המתחם, דרכם התייר מקבל מידע. דגש הושם על הנגשה לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.

המיזם פותח על ידי התלמידים כחלק מפרויקט ביזמות ובמסגרת חובות התלמידים בלימודי מטלת הביצוע באזרחות ורכיב הבגרות הבית ספרי בהיסטוריה.
התלמידים תיארו את חווית הלמידה: “היה כיף ללמוד היסטוריה ממי שעשה היסטוריה…”.

ברוח זו  הושקו ב 2017 ברחבי תל אביב מיזמים דומים נוספים. תלמידינו ממשיכים לייצר מידע מונגש לאתרי תרבות והיסטוריה בעיר, כגון: אחוזת בית ותיאטרון הבימה.

שחמט

לביה”ס עתודה של תלמידים מוכשרים בתחומי השחמט ובכל שנה אנו זוכים במקום הראשון באולימפיאדת השחמט בארץ – חלק מלימודי החובה בחטיבת הביניים בביה”ס הם שיעורי שחמט.

שתי המיומנויות הכי חשובות בשחמט הן גמישות קוגניטיבית ושליטה עצמית, גמישות היא היכולת למצוא פתרונות אלטרנטיביים לבעיות, לחשוב מחוץ לקופסה, לנהל משא ומתן בסיטואציות לא מוכרות. שליטה עצמית היא היכולת לדכא תגובה אינסטינקטיבית ולהחליף אותה בתגובה יותר אפקטיבית ופחות ברורה מאליה. “ללמד שחמט זה בעצם ללמד את ההרגלים שהולכים עם חשיבה”, “כמו להבין את הטעויות שלך ואיך להיות יותר מודע לתהליכי החשיבה שלך”.

מוזיקה

מספר לא קטן של תלמידים מנגנים בכלים שונים ואף ניגשים לבגרות 5 יח”ל במוזיקה

מתמטיקה ופיזיקה

אחוז גבוה של תלמידים לומדים פיזיקה ומתמטיקה ברמות של 5 יח”ל ומייצגים כל שנה את ישראל במסגרת האולימפיאדה הבינלאומית במתמטיקה

רובוטיקה

במשלחת ישראל בתחרות בינלאומית ברובוטיקה בברזיל השתתפו שלושה תלמידים משבח מופת. המשלחת כללה בסך הכל חמישה תלמידים מישראל! תלמידינו קוטפים מקומות ראשונים בתחרויות FIRST.

אולפן קולנוע

בשנת הלימודים תשע”ה הקמנו אולפן לתקשורת וקולנוע, ופתחנו את מגמת הקולנוע.

רב תרבותיות

בביה”ס לומדים עולים חדשים ועולים ותיקים, נוצרים, יהודים, מוסלמים ומהגרי עבודה מאפריקה, תלמידים מחוננים ותלמידי חינוך מיוחד. בית הספר היה מועמד לפרס הנשיא ל”תקווה ישראלית: אות הנשיא לחינוך לשותפות”.

שתי בוגרות שבח מופת גדלו כמוסלמיות באוזבקיסטן. התאומות זוכרה ופאטימה איסלמבקוב שטיינמן, נדהמו כשגילו שסבתן היא יהודייה שברחה מפולין במלחמת העולם השנייה.  כיום הן משרתות בצה”ל, וכבר רשמו ברזומה שלהן השתתפות פעילה במבצע צוק איתן.

מסע לפולין

תלמידי בית הספר יוצאים לפולין במסגרת משלחות רב תרבותיות של רשת עמל. במשלחות נטלו חלק תלמידי שבח מופת, תלמידים בדואים, דרוזים ואף העבריים מדימונה.

תחרויות דיבייט

אנחנו משתתפים כבר מספר שנים  בתוכנית דיבייט  באנגלית עם בית ספר בבקעה אל גרבייה. תלמידינו השתתפו בשניים האחרונות בתחרויות מחוזיות והגיעו לשלבי הגמר. לאחרונה (שנת 2019), תלמידים מכיתה ח’ התחרו מול ארבעה בתי-ספר נוספים, וניצחו במקום הראשון! בשנת 2018 תלמידינו קיבלו מקום ראשון בדיבייט העירוני בתל אביב.

אייפדים

כמחצית מתלמידי בית הספר משתמשים באייפד ככלי לימודי נוסף, חלק מתוכניות הלימודים משלבות כלים שונים באייפד המסייעים ללמידה

בית ספר קדם אוניברסיטאי – “אקדמיה  בתיכון” ובארד

בשלוש השנים האחרונות  אנחנו לומדים  ומטמיעים את המודל של אונ’ בארד בניו יורק המשלבת את האקדמיה כבר בתיכון . ביקרנו בבארד והכרנו את השיטה, יש נסיון לשכפל את הרעיון עם אחת האוניברסיטות בארץ כך שחלק מתלמידי שבח מופת יוכלו לצבור נקודות אקדמיות  לתואר הראשון  , כבר בתיכון. כבר היום שילבנו 21 מהתלמידים בכיתה י׳ ו יא׳ אשר לומדים לתואר ראשון. במקצועות : מתמטיקה , מדעי המחשב , כימיה וביולוגיה.

בית ספר ירוק

תיכון שבח מופת נכנס בשנה”ל תשע”ג  לתהליך ההסמכה לבית ספר ירוק. תהליך של שנתיים שבסופו של דבר הוא יהיה התיכון הירוק הראשון בתל אביב. בשיתוף עם משרד החינוך, המשרד לאיכות הסביבה, ועירית תל אביב, והשנה אחרי שלוש שנים של יישום התוכנית, יוכר בית הספר כבית ספר ירוק מתמיד.

שוחרות חיל הים

לבית הספר כיתות שוחרות של חיל הים החל מכיתה י’ במגמת מכטרוניקה/רובוטיקה. התלמידים מופיעים לביה”ס עם מדי חיל הים ומקבלים תעודת שוחר , המקנה נסיעה חופשית בתחבורה הציבורית.  וכן הטבות נוספות ותמיכה וליווי בתחום הלימודי ע”י מדריכים מחיל הים.

מרכז אומנויות

בביה”ס קיים מרכז אומנויות בו מתקיימים חוגים מגוונים בכל תחומי הריקוד, נגינה ושירה. החוגים  מתקיימים בתום יום הלימודים. המרכז פתוח לכל התלמידים ללא דרישות תשלום נוספות. המרכז מקייפ פעולות העשרה ומעוצב לנחות התלמידים עם פי וי סי ושטיחים מקיר לקיר.

העתיד הקרוב

לפני כשנתיים  עירית תל אביב החליטה לסגור את בית הספר ולהעמיד  את המבנה שלו לרשות  ילדי התושבים הזרים של דרום תל אביב.

לאחר מאבקים לא פשוטים הוחלט לבנות עבור בית הספר , מבנה חדש בדרום תל אביב ברחוב יעקובוב סמוך לתל כביר בשכונת נווה עופר.

בית הספר נבנה בהתאם לתפיסה הפדגוגית החדשה של בית הספר . אם כי תוכנית זו טרם אושרה על ידי משרד החינוך ולמרות זאת אנו ממשיכים להתקדם בהכשרת המורים לקראת יישומה תוך כדי ידיעה שיתכן ולא תאושר.

פדגוגיה חדשה

התפיסה החדשה שלנו טוענת שניתן לסיים את התיכון עם מיומנויות חשיבה, פתרון בעיות, ביקורתיות, למידה עצמית, יזמות , וקהילתיות וזאת ללא תעודת בגרות. לדעתנו ניתן ללמד את רוב דרישות משרד החינוך דרך סמינריונים אישיים אותם יבחר תלמיד או קבוצת תלמידים שיעבדו כצוות ובמשך לימודיהם יצברו תיק סמינריונים . רובם יהיו מעשיים עם רקע תיאורטי . לבסוף יבחנו בכיתה יב׳ כפי שבוחנים בוגר MA – כלומר תשב ועדה של מספר מורים ואולי גם נציג משרד החינוך והאקדמיה, והתלמיד יבצע פרזנטציה של העבודה המסכמת שלו לפני הועדה . העבודה תהייה חייבת לכלול מודל מתמטי וחלקה יעשה באנגלית, העבודה תכלול חומר תיאורטי ומאמרים רלוונטיים בעברית ובאנגלית וחלקה יהיה מעשי ויכלול פרוייקט מעשי שיתן פתרון לבעיה או סוגיה רלוונטית לעולם בו אנו חיים , תוך כדי ראייה קהילתית.

על כן , בשנה וחצי הקרובות , אנו מעוניינים לפתח מודל למידה לכל התלמידים, מסלול רב גילאי שיוביל למטרה, תוך כדי חיבור לעולם האמיתי. לכן זו הייתה הסיבה לשילוב אזורי WE-WORK בתוך בית הספר,  כך שמספר חברות יוכלו לעבוד בתוך מרחבים בבית הספר ולשלם מחיר סימלי למרחב העבודה ובמקביל ולשמש כמנטורים לתלמידים. אגב לא מדובר רק בתחום ההייטק אלא במגוון תחומים. כמו מוזיקה , אומנות , תיאטרון , כתיבה ועוד….

חלק מהתלמידים ישלבו סמינריונים מאוניברסיטאות שונות ויוכלו לצבור נקודות זכות אקדמיות עוד בתיכון.

מבנה בית הספר משתדל להתכתב עם מציאות זו ולכן רוב מרחבי הלמידה הן מעבדות גדולות שיכולות להכיל קבוצות למידה גדולות ומגוונות וביניהם  מסתובבים מספר מנחים. הגגות תוכננו כך שימשו לעבודות מחקר כל גג ייצג נישה אקולוגית בה ניתן יהיה לבצע תצפיות ומדידות.

בימים אלו אנו שוקדים על אפשרויות נוספות בהן תלמידי מגמת הנדסת תוכנה יפתחו ממשקים חכמים ליצירת בית ספר חכם, מדובר בממשקי מורה תלמיד ובפעילויות נוספות שיטמנו בקירות ובחצר בית הספר ויפעלו על המכשירים הניידים הקרובים לנקודה החמה.