חדשנות בחינוךכנסיםמשלחותפדגוגיהראשי

החינוך הטכנולוגי בישראל במבחן האיחוד האירופי – כנס בשבח מופת

במסגרת הפקת דוח הערכה עצמית לאיחוד האירופי על מצב החינוך הטכנולוגי בישראל (Torino process), דוח המופק מדי שנתיים מטעם משרד החינוך ומשרד הכלכלה ואשר סוקר את ההצלחות, האתגרים וההערכות לעתיד של מדינת ישראל, אירחה השבוע שבח מופת מרשת עמל סמינר משותף עם ארגון ETF סוכנות של האיחוד האירופי הפועלת במדינות עמיתות במרכז היזמות החדש ברב תחומי שבח מופת תל אביב . בסמינר הוצגו הממצאים ומסקנות הדוח בפני חברי המשלחת האירופאית וחברי הוועדה הלאומית שבראשה ד”ר פלורנס עזרן ממינהל מדע וטכנולוגיה משרד החינוך, מר גרשון כהן מנהל תחום טכנולוגיה משרד החינוך, מפמ”רים של החינוך הטכנולוגי במשרד החינוך, נציגים ממשרד הכלכלה, התאחדות התעשיינים, נציגי הלמ”ס, רשתות החינוך הטכנולוגי עמל ואורט וגורמים נוספים במשק ובתעשייה.
סיכום התרשמות המשלחת – ראיון עם הגב’ לידה קיטה, אחראית אזור ישראל
https://www.youtube.com/watch?v=YUhsRnMJwqw&list=UUcRo1IC_m9fnuj1V4uWlxDA
מנכ”לית ETF, הד”ר מדלן סרבן, הביעה את התרשמותה הרבה מרמת החדשנות, הרוח היזמית, העשייה החינוכית הפורייה המשתקפת בלימודים הטכנולוגיים בישראל ובלמידת הפרויקטים, שהוצגו בהמשך במרכז היזמות. המנכ”לית ציינה לטובה את הרמה הגבוהה של הדוח, שהוכן מטעם משרדי הממשלה על ידי נציגי רשתות החינוך הטכנולוגי עמל ואורט. חברי המשלחת קיבלו סקירה נרחבת על הרפורמה החדשה של משרד החינוך – עוברים ללמידה משמעותית – המתקיימת החל משנת לימודים זו, ועל מקצועות חדשים כמו טכנאי גאז טבעי, שעומדים להיכנס לתוכניות הלימודים של משרד הכלכלה בהתאמה לצורכי המשק והתפתחותו העתידית. בהקשר זה, ציינו חברי המשלחת, שעל החינוך הטכנולוגי בישראל לשים דגש רב יותר על הקניית מיומנויות רחבות לעתיד ולחיים, על השקעת מחשבה ותמיכה בתפקיד המורה – שעומד בחזית הרפורמה וחושש משינוי, על הכלה של אוכלוסיות חלשות בחברה ובעיקר על גישה אינטגרטיבית בין משרדי הממשלה, לטובת ציבור הלומדים. “האופי הישראלי היזמי”, אמרה, “בא לידי ביטוי בעשייה החינוכית בשטח, ויפה לראות שתהליך השינוי חי ומתקיים בבתי הספר של הרשתות הטכנולוגיות כגון עמל ואורט, ומשפיע מלמטה למעלה על סדר העדיפויות הלאומי. הדבר דורש מחשבה מעמיקה כיצד כל הרפורמה תחלחל ברמה הלאומית ותשפיע על האסטרטגיה הממשלתית. יש צורך לפקח ולנטר את התוצאות בצורה רצופה, כדי לבנות מדיניות ממשלתית לטווח ארוך, השואבת מהניסיון בשטח. זאת ועוד, רפורמות מטבען יוצרות “רעידות אדמה”, לכן צריך למצוא דרך לשמור את המוטיבציה של המורים, ולשפר את הדימוי המקצועי שלהם בחברה”. הד”ר רונית אשכנזי, סמנכ”ל פדגוגיה עמל, הדגישה את חשיבות הישלוב בין התעשייה והלימודים כביטוי נכון של למידה משמעותית, ובכלל זה תעשיית ההייטק והסטארט-אפ. “יצירת פרויקטים משותפים עם סטארטאפיסטים ויזמי הייטק, מספקת לתלמידים חווית למידה מאתגרת, ומקנה להם מיומנויות רכות החשובות לאין ערוך בעולם האמיתי, וביניהן עבודת צוות, יכולת פרזנטציה, ועמידה בסטנדרטים של איכות ומצוינות”.

ביקור המשלחת במרכז היזמות של הרב תחומי שבח מופת תל אביב: המנהל, מקס סיון, הגב’ מדלן סברן מנהלת ETF, הד”ר רונית אשכנזי סמנכלית פדגוגיה עמל, הגב’ לידה קיטה, מנהלת אזור ישראל ETF, המשקיפים מאוסטריה ומדנמרק, ועמיתים מעמל, אורט ומשרד החינוך. צילום: עמל שיווק
בהמשך סיירו חברי המשלחת והנהלת ארגון ETF במרכז היזמות עצמו, וזכו להסברים מרתקים מהתלמידים שהציגו את הפרויקטים שלהם בגאווה רבה וסיפרו על המסלולים הייחודיים ועל תוכניותיהם לעתיד.
בין הפרויקטים שהוצגו: רובוטים טכנולוגיים מורכבים שזכו בתחרויות בינלאומיות וארציות במסגרת מסלול לימודי מכניקה הנדסית ורובוטיקה, ותוצרים ייחודיים של למידת פרויקטים ניסויית ברוח HTH, אשר עשו שימוש מתקדם באפליקציות מציאות רבודה במקצועות ההומניסטיקה.
התלמידים עבדו בקבוצות קטנות, חקרו, צילמו, ערכו והפיקו בעצמם סרטוני עמדה בנושאים שלמדו – ושתלו אותם בכרזות שהוצגו, תוך שהם מחברים את נושאי הלימוד ההיסטוריים והופכים אותם לרלבנטים ולעדכניים לחייהם היום, במאה העשרים ואחת.

:מתוך כתבה של סוכנות האיחוד הארופאי
http://www.etf.europa.eu/web.nsf/pages/Israel%E2%80%99s_vocational_education_and_training_in_the_spotlight_EN