חינוך חברתימומלץמסע לפוליןראשי

מה חושבים פולנים צעירים על החוק הפולני?- מסע פולין 2018

כשתחזרו הביתה תספרו עלינו…

מסע לפולין, סוכות 2018

במהלך חופשת הסוכות יצאה משלחת תלמידים משכבת יב’ למסע בפולין.

זו השנה השניה שקבוצת התלמידים שלנו הצטרפה למשלחת של תיכון רעות בחיפה. יחד עימם יצאנו להרפתקה בסתיו הפולני.

פולין של היום היא מדינה מודרנית המתפתחת בקצב מהיר. בכל מקום יש תנופת בניה ופיתוח, והמותגים המערביים המוכרים נראים בכל מקום. מצד שני, מתמודדים הפולנים עם עברם ועם ההשלכות של החוק הפולני שנחקק השנה. כידוע, ממשלת פולין הכניסה בפברואר שנה שעברה (2018) את סעיף 55a הידוע לשימצה לחוק הזיכרון הלאומי שלה. בסעיף זה נאמר שמי שטוען לאחריות הפולנים בביצוע פעולות השמדה ופשעי מלחמה תחת שלטון הרייך השלישי, צפוי לקנס כספי או למאסר למשך תקופה של שלוש שנים. מאמצים דיפלומטיים שנמשכו כחצי שנה הובילו לביטול הסעיף הבעייתי בחוק ביוני אותה שנה. יחד עם זאת, המחלוקת בעניין תפקידם של פולנים במעשי איבה נגד יהודים במהלך השואה נותרה בעינה. במקביל, זיכרון מקומם של פולנים רבים שסייעו ליהודים ואף הצילו את הנרדפים תוך סיכון חייהם וחיי משפחותיהם, לא קופח.  

במסע שלנו היווה הנושא הזה אחד מהצירים המרכזיים. פגשנו חסידי אומות עולם שהצילו יהודים בשואה, וכן פולנים צעירים המקדישים את זמנם להנצחת ההיסטוריה של היהודים בפולין. הם מבקשים להציג את פניה האחרות של מדינתם, וביקשו שגם אנו נספר עליהם בישראל.

במסגרת הסיורים ביקרנו בערים ובעיירות שבהן היתה לפני מלחמת העולם השנייה אוכלוסייה יהודית גדולה וחיים ותרבות יהודיים תוססים. יהודי המקומות האלה הובלו למחנות ההשמדה ונותרו מהם, אם בכלל, ניצולים בודדים. כיום, נותרו שם רק אנדרטאות ושלטי זיכרון, המספרים את הסיפור הטראגי של השמדת יהודי פולין.

ביער לופוחובה הסמוך לעיירה טיקוצ’ין, נרצחו  ביריות כל 2,500 יהודי העיירה. סמוך לגיא ההריגה, בלב היער, חלקנו להם כבוד וערכנו טקס,  כשהגשם שהחל לטפטף הוסיף לאווירת הקדרות.

הסיורים במחנות ההשמדה טרבלינקה, מיידאנק ואושוויץ היו קשים אך מרגשים.  נכנסנו עם דגלי ישראל בגאווה גדולה. ובכל זאת, קשה לתאר את התחושה במילים, וכל אחד נשא שם בשתיקה את מחשבותיו.

זה היה שבוע ימים  אינטנסיבי של חוויות עוצמתיות. שבנו גם עם חומר למחשבה ושאלות רבות שנשארו פתוחות ואולי אף התחדדו, לגבי המושג  הקשה הזה הנקרא ‘שואה’.

כתבה מאת: אביבית קאופמן