חינוך חברתימומלץפדגוגיהראשי

אדוני ראש העיר, היית מסכים לוותר על השם תל אביב?

מכתב לראש העיר, מר רון חולדאי, כבר נכתב ונשלח. גם שר החינוך, מר נפתלי בנט, קיבל מכתב מנומס. ועד ההורים של בית הספר “עמל שבח מופת תל אביב” היה פעיל במיוחד בחודש האחרון. בהפגנה שארגנו נציגי הוועד, השתתפו גם תלמידים ומורים מבית הספר, שסימני השאלה מוסיפים להטריד אותם. לעת עתה, נותרו ללא מענה. פרטים על ההפגנה שנערכה בבית הספר- בכתבה מאת אבגר שחף, מורה להיסטוריה ולאזרחות ורכז חברתי בחטיבה העליונה:

איפה למדת להיות ישראלי?

בשיעורי היסטוריה לכיתות י’ אנחנו לומדים על הלאומיות. הקשר לשטח מוגדר, התרבות, המנהגים, השפה והסמלים; אלה הצליחו ללכד את הקבוצות האירופיות סביב הלאומיות. וכך, שמה של אומה הפך להיות אחד מהסמלים המרכזיים שבאמצעותו כל אדם מזהה את עצמו. אך יחד עם היותו של אזרח- גרמני, צרפתי או ישראלי, האם אין חשיבות גם לשם התיכון שבו למד? זהו בכל זאת שמו של מקום שהיה מרכזי בהתפתחותו כבן החברה הגרמנית, הצרפתית או הישראלית.

מוקד משיכה לעולים

כשתלמידי שבח מופת הצטרפו להפגנה נגד שינוי שמו של בית הספר, הפכה הלמידה על הלאומיות מתיאוריה לעשייה בשטח. שבח מופת. השם מכיל בתוכו מורשת שלמה של הצלחות, לצד זיכרון הטרגדיה המשתקפת בשמות הרוגי הפיגוע בדולפינריום.

התלמידים שלנו יצאו להפגין כנגד הכוונה של עיריית תל אביב לשנות את שם בית הספר לאחר העברתו למבנה אחר. הם הסבירו בעצמם כמה השם של בית הספר משמעותי למשיכת תלמידים חדשים. באמצעות שמו נשמרת מסורת ארוכת שנים של קבלה וקליטה של עולים ממדינות חבר העמים, וחיבורם למעגל הלאומיות הישראליות. עבורם שבח מופת הוא כתובת של תחנת מעבר חשובה בתהליך ההשתלבות בחברה הישראלית.

המציאות במבחן הדמוקרטיה

תלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה עמדו עם שלטים וקראו לשימור שם בית הספר שבח מופת ומורשתו. בתוך כך, השלטים והסמלים שימשו עבורם כלים למאבק ממשי לשימור מורשתם ולהכרה במעגלי השייכות שלהם בתוך החברה. אחיהם הגדולים, ולעיתים גם הוריהם, הם הבוגרים של “שבח מופת”, ותמיד יהיו.

ההתנסות הזו בכלי דמוקרטי כהפגנה, היתה פרי יוזמה והובלה של ועד ההורים בשיתוף עם תלמידי בית הספר. היתה כאן טעימה קטנה מהחיים הדמוקרטיים בישראל. בעיצומו של יום לימודים, התפנו התלמידים והמורים מכיתות הלימוד, ויצאו אל שער בית הספר. כנדרש בהפגנות, הדבר התבצע באישור ותחת השגחה משטרתית. תלמידים והורים הביעו את מחאתם בצורה לגיטימית ומסודרת. קריאות בנוסח “על שבח מופת אסור להשתלט” לוו בנאומים של פעילים מוועד ההורים. גם אושיית הפייסבוק, סמיון גרפמן, בא להפגנה. גרפמן ביקש מהתלמידים: “עשו שימוש ברשתות החברתיות והעבירו את המסר הלאה.”

ומה עכשיו?

נכון להיום, ועל רקע אדישות הרשויות והמוסדות הממלכתיים, תלמידי “שבח מופת”, המורים וההורים מתמודדים עם חוסר וודאות לגבי העתיד הקרוב. בישיבת מועצת התלמידים הביעו החברים תסכול בדבר חוסר היכולת לצפות את העתיד. נציגי המועצה העבירו את תחושת הבלבול שחשים תלמידי השכבות השונות. לאן ישתייכו בשנה הבאה? האם יתנו להם לסיים תהליכים שכבר התחילו? והאם עדיין ישתייכו למותג היוקרתי שאליו נרשמו לפני מספר שנים?