חדשנות בחינוךמומלץמרכז יזמותפדגוגיהראשי

יריד המצאות ורעיונות בחטיבת ביניים שבח מופת – האקתון בבית ספר?

“יש לי רעיון!”
יריד המצאות ורעיונות!

“היה מאוד כיף להעביר סדנאות, להיכנס לסדנאות אחרות ולהרגיש את עצמך מורה”; “הקטע של הצגת פרויקטים שאנחנו בעצמנו עשינו הוא ממש מרגש ומשמח!”  כך מסכמים תלמידי חטיבת הביניים את יריד הרעיונות וההמצאות שחוו ביום חמישי האחרון בבית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת בתל אביב. היריד עסק בנושא היזמות ובו חשיבה על העלאת רעיונות והמצאות. ביום זה חוו התלמידים מגוון פעילויות לימודיות בהן הציגו את תוצרי הפרויקטים שלהם, ראו סרט חווייתי על המצאת משחקים, זה היה כמו להכנס לחנות משחקים , האזינו להרצאה של “פלי הנמר” והשתתפו בסדנאות שהועברו על ידי התלמידים עצמם. בסופו של היום סיכמו התלמידים את כל מה שחוו בשיחת משוב עם המחנכים. כנהוג בכנסים חשובים, היום היה חגיגי, ותלמידי החטיבה נהנו גם מכיבוד טעים במהלך היום ובסופו.

התלמידים למדו ולימדו בעצמם מהי יזמות ואיך נולד רעיון!

בהרצאה של פלי הנמר תלמידינו גילו את תכונות הנמר הדרושות ליזם. בסרט “ביג” הם צפו בילד שמגיע לעולם המבוגרים, והמצאותיו ורעיונותיו הופכים להצלחה מסחררת בזכות הראייה הייחודית שלו. בתערוכת התוצרים, אותה ניהלו התלמידים עצמם, הם למדו על הפרויקטים המגוונים של חבריהם מחטיבת הביניים והציגו את פרי עמלם. הסדנאות בהובלת תלמידי בית הספר, נבנו מתוך נושאי הפרויקטים שנלמדו בחטיבת הביניים במהלך השנה ומתוך מיזמים ונושאים שנלמדו במרכז היזמות. כך נהנו התלמידים מסדנאות מגוונות סביב נושאים חברתיים כמו: מהפכות חברתיות, אוכלוסיות מגוונות, פרסומות לעמותות, מסלולים סלולריים מונגשים בתל אביב (“הבימה”), בניית מדינה אידיאלית, משחק מונופול של כלכלה סוציאלית בהשראת חוקי התנ”ך, יוזמות אזרחיות, ציונות עתידית, כתיבת תסריטים וצילומי סרטים חברתיים שיצרו בעזרת תוכנת סטופמושן, תכנון חדרי בריחה חברתיים ויצירת תכנות IOT לחידות חדרי הבריחה, כלכלה חדשנית ועוד.

התלמידים הביעו את דעתם על צורות הלמידה החדשות: “למדתי שכדי להמציא משהו אפשר להסיר או לקלקל משהו, ומשם להמשיך וליצור משהו חדש”. וגם על חדשנות ויזמות למדו: “שצריכים לחשוב מחוץ לקופסה, להקפיד ולהתמיד”; “…שצריכים תמיד ללכת ולעשות את מה שאתם רוצים (את החלום) ולא לוותר”; “שתמיד לשתף את הרעיונות שלך”, “שדעה או מוח של ילד לפעמים יותר טובים מאשר דעה או מוח של מבוגרים”, “…שפנטזיה ויצירתיות של בן אדם משנה את העולם”.

החינוך כמרחב לחדשנות

מקס סיון מנהל בית הספר הסביר: ” החשיבות העצומה של יום זה באה לידי ביטוי בכך שהתלמידים עצמם יזמו, בנו והעבירו את הסדנאות. זוהי למידה אקטיבית וחווייתית במלוא עצמתה. בשנים האחרונות, פנינו ללמידה חדשנית ופתוחה עד כמה שאפשר ששמה דגש על למידה פרסונלית, בה ניתן להתאים את הלמידה לכל תלמיד על פי צרכיו ותחומי העניין שלו, בד בבד עם שילוב של מתודות למידה שונות ומגוונות. אנו שוקדים על פיתוחים אלו לקראת המעבר לבית הספר החדש.”

התלמידים למדו גם על עצמם: “למדתי שאני מאוד סבלנית”, “אני יכולה להיות אחראית ברמה אלוהית”, “למדתי לסמוך על הקבוצה”, “שאני מסוגלת להרבה למרות הכל”, “למדתי שאני יכול לעשות הרבה”, “שאני יכול להיות עצמאי ולהצליח”, “שקשה להיות מורה ושאפשר לעשות דברים בפחות זמן”.

מרכז היזמות והחטיבה משלבים כוחות

היריד הוא פרי שילוב הכוחות של מרכז היזמות בבית הספר בהנהלת לב ברמן יחד עם סיגל אלמי מלמן, מובילת חדשנות פדגוגית, ועירית כהן, מנהלת חטיבת הביניים. יום הפעילות נבנה ותוכנן בשותפות מתוך שימת לב להיבטים השונים בתרבות הפדגוגית הבית-ספרית. לב ברמן מנהל מרכז היזמות, יזם יום למידה בסגנון האקתון לתלמידי החטיבה, לימד את המורים ואת התלמידים שיטות לפיתוח רעיונות חדשים, הנחה וארגן את כל בחירת התלמידים לסדנאות. מורי החטיבה ביחד עם התלמידים בנו את תערוכת התוצרים המגוונת ואת הסדנאות בנושאים השונים שנוצרו מתוך הפרויקטים, הם הציעו רעיונות לפעילויות ולטיוב החלקים השונים של היום על מנת למצות עד תום את אפשרויות החשיפה והביטוי של התלמידים. כל צוות המורים, צוות מרכז היזמות וצוות ההנהלה התגייסו לבניית היום ולהפעלתו.

טשטוש הגבולות בין הלמידה למציאות

בשנים האחרונות בית הספר חידד את התפיסה הפדגוגית שלו סביב כמה עוגנים: למידה שקרובה לחיים האמתיים מתוך רצון ליצור השתלבות תלמידים בקהילה ובחברה; יזמות לימודית בעלת אופי חברתי קהילתי עם מתן ביטוי ל”קול האישי” של התלמידים; למידה רב תחומית בעזרת פרויקטים ושילוב טכנולוגיה ברמות מתקדמות. מאפיינים אלו תואמים את התפיסה של מרכזי היזמות ברשת עמל, ובאופן מיוחד את מרכז היזמות של בית הספר שלנו שמתמקד בפיתוחים טכנולוגיים עם גוון קהילתי.

מרכז היזמות מזכיר במידה מסויימת את יחידות המו”פ במפעלים ובחברות שונות. המרכז מהווה גם חממה לשיטות למידה מגוונות ופורצות דרך שחודרות בהדרגה אל כתלי בית הספר ומשתלבות במגמות החדשנות של בית הספר. בכך מהווה המרכז מודל ללמידה יזמית שמתמקדת בחיים האמתיים והוא חלק מחיי בית הספר גם בשעות הלימודים. יום זה איחד את המגמות שכבר פעלו בשנים האחרונות והביא את שיתוף הפעולה למיצוי ואיחוד. אנו רואים ביום זה פתח לפעילויות לימודיות ולשיתופי פעולה נוספים עד כדי טשטוש הגבולות (במובן החיובי) בין מרכז היזמות לבין הפעילות הפדגוגית של בית הספר ליצירת מרחבי למידה מזמינים וחדשניים כאחד.

ומה אומרים על זה המורים?

גם המורים חשים שיום זה היה חגיגה של יזמות והמצאת רעיונות. רפאלה בלס, מובילת פרויקטים ברב תחומי שבח מופת וברשת עמל: “רעיון המש-אפ בין היזמות הטכנולוגית לפדגוגיה הוא פשוט אדיר. בשתי הסדנאות שהתלמידים העבירו – סטופ מושן (אנימציה בחפצים) ותיאטרון אימפרוביזציה – עבדנו על המכנה המשותף לטכנולוגיה (חברות הייטק) ולהיבטים שונים של אמנות – שזה פיתוח “שריר היצירתיות.” המודל בו התלמידים עצמם העבירו סדנאות לתלמידים אחרים, היה מאד מוצלח.”
ענת בן יהודה, מורה להיסטוריה, תנ”ך ואזרחות: זהו יום מיוחד ומשמעותי לתלמידים, אני חושבת שיש לקיים ימים נוספים בסגנון זה, ובכך אני מביעה גם את דברי התלמידים שנהנו והביעו רצון ללמידה מסוג זה”.

גם המורים חוו חוויה מעצימה ופורייה ביום זה: תומר קרודו, מורה ללשון: “תודה על ההזדמנות להיות חלק מאירוע משמעותי וחדשני, מקווה לעוד הרבה אירועים בעתיד”. אורי בת מגן, מורה להיסטוריה ויהדות ורכזת התקשוב בבית הספר, כתבה בהתרגשות: ” לא יאומן! היום הזה אכן קרה! זה היה יום מיוחד, עשיר וכייפי”.
עירית כהן, מנהלת חטיבת הביניים, מסכמת את החוויה המרגשת והייחודית שחוותה כל קהילת בית הספר ביריד: “תלמידי חטיבת הביניים חוו יום קסום! זוהי חגיגה פדגוגית חדשנית במלוא מובן המילה. התלמידים יצאו נפעמים מחוויית למידה משמעותית ומיוחדת שיום זה זימן להם!”

 

כתבה: סיגל אלמי מלמן- מובילת החדשנות הפדגוגית בבית הספר הניסויי, הרב תחומי עמל שבח מופת.