מומלץמרכז אומנויות

רוק כבד בישראל?- מטאליקה החדשה צומחת בשבח מופת

רוק כבד בישראל?- מטאליקה החדשה צומחת בשבח מופת

הם רעבים לקהל. הם צמאים לצליל המתכתי. יש להם מערכת עצבים קשוחה במיוחד. חברי “Black Sofa”, הרכב מטאל חדש בנוף הישראלי, צומחת ממש אצלנו, בבית שבח מופת. קבלו את ה”בלאק סופה” או בעברית צחה “ספה שחורה”.

רק המיקסר חסר
מיכאל קרסנר, best known as- המורה למוסיקה בתיכון, פגש אותם בסוף השנה שעברה, כשהגיע בתור בוחן נגינה לבגרות פנימית במוסיקה. “ראיתי שיש בני נוער בבית הספר שמנגנים ברמה ממש גבוהה בכינור ובפסנתר מוסיקה קלאסית. מקס המנהל התעניין באפשרות להקים הרכב מוסיקלי, ואני הצעתי שנעשה בדק בית- מי יודע לנגן, ועל איזה כלי. במקביל, בית הספר השקיע סכום של 20 אלף שקלים כדי להשיג מערכת הגברה מקצועית, כדי שהמוסיקה תישמע כמו שצריך. עדיין חסר לנו מיקסר.”

להתניע מחדש
וכך היה. מיכאל עבר מכיתה לכיתה ואסף את ה-data. הוא גם התייעץ עם טטיאנה וינוגרדוב, המורה שנשארת אחרי שעות בית-ספר, ושמגדלת ומלווה באופן קבוע את הנגנים. “העניין הוא כזה”- מסביר לי מיכאל- “בעבר ילדים באו מהבית עם הידע בנגינה, ואז נבנו הרכבים, אבל עם הזמן המגמה הזאת פחתה. הניסיון עכשיו הוא בעצם להתחיל את התנועה מחדש, הרי יש כבר מרכז אמנויות בבית הספר.”

צילום: אורי בת מגן

מחוברים ליוטיוב
האוברטורה של המבצע החיוני הזה הייתה הקונצרט המוסבר שהעלו הנגנים עם מיכאל כאירוע חגיגי לחנוכה. “התייעצתי עם טטיאנה ועם לנה רחוטין, מנהלת המרכז לאמנויות, לגבי הרמת קונצרט מוסבר. התנאי שלי היה שכל הנגנים יעלו לבמה ויופיעו, והחלטנו מראש על תאריך יעד ועל כך שהמופע יעלה בפני כל השכבות בבית הספר. עשיתי קבוצת וואצאפ לכל הנגנים, וקבעתי חזרות. עשיתי אודישנים לזמרים. היו ילדים ששרו לי קריוקי או ששרו יחד עם קליפ מיוטיוב. לחלק מהם החלפתי את השיר, כי זה היה פחות מעניין מבחינה קולית. המשיכה שלהם לשיר נבעה מהפן הוויזואלי. המלצתי להם גם על שירים.”

להקת רוק בבית הספר שבח מופת תל אביב
צילום: סיגל אלמי מלמן

הצטרפו לספה
תוך כדי החזרות לקונצרט, השמועה על הרכב הרוק נפוצה. מה שהתחיל כחבורה של “משוגעים על מטאל” משכבת יב’ (אליהם הצטרף נגן גיטרה מבטיח מאד! מכיתה ט’), הפך לשני הרכבים. אולי כדאי שכבר תכירו אותם בשמות. חברי להקת “ספה שחורה” או “בלאק סופה”: על הבס, הבחור האלגנטי- אריאל בקר, גיטרות חשמליות בטירוף שלהם- שלמה לויאשווילי ובני ריצר, על התופים 24/7 – וולודיה וואחראמייב (“וובה”), על הווקלס (סולן), האלוף בקפיצות לגובה ולצדדים- אלכס אגפונוב.

צילום (מוידאו): אורי בת מגן

 

 

הרכב רוק נוסף התגבש במקביל סביב נגנים משכבות ט’ וי’. להם אין עדיין ממש שם, אז אתם מוזמנים להציע. שלמה לויאשווילי, אותו כבר הזכרנו, מנגן גם ב”בלאק סופה” וגם בהרכב הצעיר יותר. חן וייס מנגן על הבס ועיליי אלון בכל הכוח על התופים (אל תעצבנו אותו). גריגורי דרובוטי וכריס ברון יחד עם שלמה ב”וייב” מטורף על הגיטרות החשמליות. הבעיה היותר קשה היא למצוא זמר או זמרת עם קול עוצמתי שיהיו מוכנים לקחת את תפקיד הווקלס ולהשתולל על הבמה. אחרי הכל, אי אפשר ממש להתחרות באלכס.

 

 

כלים שלובים
“הם כבר ניגנו בלעדיי”- מספר מיכאל. “הם למדו מיוטיוב, כך שעד עכשיו הם היו בתהליך חיקוי. בגלל זה הם לא יודעים עדיין איך לעשות עיבודים. המטרה שלי היא להסביר להם מה הם בעצם עושים כשהם מנגנים. הם מצליחים לנגן קטעים וירטואוזיים, מאד מהירים, אבל אם אין לך את התאוריה, אתה לא תתחדש. אתה תיצור את אותם הקטעים כל הזמן. הם מגיבים טוב לניסיונות שלי להכיר להם סגנונות חדשים. אני גם יחסית זורם איתם. הם באים ומנגנים, ואני מכיר להם את המושגים המקצועיים- 7/4, קורוס, רית’ם סקשן, בלוז 12 תיבות. הם משמיעים לי מה שהם אוהבים, ואני מסביר להם על מבנים מוסיקליים.”

צילום: סיגל אלמי מלמן

למה דווקא מטאל?
להורים שלנו זה היה נשמע כמו רעש. סבא וסבתא אולי היו מוכנים מידי פעם לזרום איתנו קצת יותר. הבחירה לנגן רוק כבד היא לא פשוטה כל כך מבחינת משיכה של קהל. מצד שני, אולי טוב לתפוס את הנישה הזאת בישראל ולמשוך קהל ייחודי. “החברים בהרכב אוהבים את השואו ואוהבים את הנגינה. לא יודע”- מיכאל מנסה- “אולי זה בא מהתרבות האקסטרימית שהחבר’ה הרוסים הביאו איתם לארץ. זה גם נחשב קול בעיניהם. דמות של גבר עם גיטרה זה קול. זה כיף להם שהם סוג של קבוצה לגיטימית בבית הספר, עם הקודים שלהם, עם המוסיקה שהם אוהבים.”

מתי סיבוב הופעות?
אז יש להקה, ועוד אחת כבר מבשילה. לשלמה יש כבר שיר מקורי ראשון. מה עכשיו? “אחרי הקונצרט של חנוכה החבר’ה היו בעננים. הם הרגישו שהיה מוצלח (באמת היה מוצלח), וקיבלו מחמאות. היה להם מקום. המורים גם החמיאו, והביעו פליאה לגבי האפשרות להרים כזה דבר בבית-ספר. בפורים הם הופיעו מול קהל שבא מרצון לראות אותם (לא כחלק מאירוע במערכת), כמו בעולם האמיתי. כהרכב מגמה יש מקומות שבהם הם צריכים להופיע. אני לא מכיר כנס שיש בו מטאל, אבל יש רוק. אפשר להכניס אותם לשם, כנראה בשנה הבאה. ממש ליד שבח מופת יש את אולפן ההקלטות הכי מפורסם בארץ “פלוטו”. בא לי לארגן יציאה לשם עם ההרכב ושנקליט שיר מקורי. זה יכול להיות תהליך ממש מעניין.”

כתיבה: אורי בת מגן