פדגוגיה

מה בין פדגוגיה לעיצוב

פדגוגיה היא מדע ואומנות ההוראה, והיא חיונית בכל סביבת למידה. עיצוב פנים, לעומת זאת, הוא תהליך של יצירת חלל פונקציונלי ואסתטי. כשמדובר בבתי ספר, פדגוגיה ועיצוב פנים קשורים קשר הדוק, שכן לעיצוב סביבת הלמידה יכולה להיות השפעה משמעותית על תוצאות הלמידה של התלמידים.

אחד הגורמים שמשפיעים מיידית ובצורה אפקטיבית ביותר על אלימות בבתי הספר היא הסביבה הלימודים או עיצוב הפנים של בית הספר, כל שינוי עיצובי ישפיע מיד על התנהגות התלמידים, ילדים יתנהגו אחרת בחנות של כלי זכוכית וחרסינה מכל סביבה אחרת הם ילכו בזהירות ולא ישתוללו.

אחת המטרות העיקריות של עיצוב פנים בבתי ספר היא ליצור סביבת למידה המתאימה ללמידה. משמעות הדבר היא יצירת מרחב גמיש, נוח, מרתק ומעורר השראה עבור התלמידים.

מעבר לעיצוב הפנים שבו הודגשו בבית הספר המרחבים הפתוחים עם מגוון אפשרויות למידה ישיבה, הייתה חשיבות לצבעים, המבנה מעוצב נקי אך הריהוט צבעוני ואקלקטי.

מבחינת ריצוף החללים בבית הספר בחרנו לרצף את כל בית הספר ברצפת בטון מוחלק היו עוד אפשרויות כמו קרמיקה וזאת השארנו רק בשירותים משום שבשירותים נחוצים חומרי ניקוי קשים שרצפת הבטון לא תעמוד בהם ריצוף  PVC שימש את המעבדות – היתרון הגדול הוא רמת הניקיון וההגיינה במעבדות והבחירה מסתכמת בסופו של דבר בצרכים ובמטרות הספציפיות של בית הספר.

ריצוף PVC הוא סוג של ריצוף סינטטי העשוי מפוליוויניל כלוריד. זוהי בחירה טובה עבור בתי ספר בשל עמידותו  ודרישות התחזוקה הנמוכות שלו. ריצוף PVC קל גם לניקוי, וזה חיוני בבתי ספר שבהם ניקיון והיגיינה הם בראש סדר העדיפויות.

נין היה לחשוב גם על שטיחים מקיר לקיר באזורים מסויימים אך מניסיון שטיחים מקיר לקיר מתאימים יותר לאזורים מסויימים בגני ילדים ולא בבתי ספר של מאות תלמידים ולכן הבחירה שלנו הייתה בסוגי הריצוף שנבחרו.

מבחינת הריהוט היה חשוב להעניק הרגשה של בית ולכן הריהוט נראה כמו סלון בבית או לובי של מלון עם שטיחים ושולחנות, אפילו אביזרי קישוט. הרעיון היה להניק לתלמידים מרחב שהייה הדומה לסביבה של המבוגרים ולצפות מהם להתנהג החלל זה כמבוגרים אחראיים. זה מצריך חינוך לרמת אמון גבוהה ועבודה יומיומית על חינוך לאחריות ולאזרחות.

לסיכום, פדגוגיה ועיצוב פנים קשורים קשר הדוק, ולעיצוב סביבת הלמידה יכולה להיות השפעה משמעותית על תוצאות הלמידה של התלמידים, וכן להתנהגות התלמידים ובסופו של דבר להיותם אזרחים טובים יותר.