אודותהאקדמיה לשחמטחדשנות בחינוךחינוך חברתיכנסיםמומלץמרכז אומנויותמרכז יזמותמשלחותמתמטיקהפדגוגיהראשיתחרויות

מי ביקר כבר בבית החדש של “שבח מופת”?

מזל טוב לנו! עברנו דירה לנווה עופר, לבית חדש וחדשני. ביום ראשון הקרוב יגיעו סוף סוף ההורים לבקר אותנו. רגע לפני אסיפת ההורים רצינו לתאר במילים את מה שבקרוב יזכו לראות במו עיניהם.

ברוכים הנמצאים

בית הספר “שבח מופת” עבר לפני כחודשיים מרחוב המסגר לשכונת נווה עופר המתחדשת בדרום תל אביב. לצד המבנה ההייטקיסטי שלנו ב”שבח מופת” אפשר לזהות תנופת בנייה שעומדת כנראה להזרים לאזור משפחות צעירות. ניתן כבר לראות מסביב מתקני כושר שכונתיים, מגרשי כדורסל, פארק שעשועים ובנייני מגורים חדשים. לאלו המגיעים מכיוון מערב מתגלה השכונה המסורתית עם בתי הכנסת המקומיים, המכולות והמאפיות הבוכריות המשובחות. כמה מאיתנו כבר הספיקו לטעום מהבצקים האיכותיים וניחוחות האפייה. אז אנחנו כאן, בלב ה”אלטנוילנד” הזה, שמשלב ישן וחדש, מסורת מקומית והייטק. מחכים להכיר את השכנים שלנו ולהיות מעורבים. הסביבה חדשה לנו, כפי שאנחנו חדשים לה.

החופש ללמוד

בית הספר נבנה על פי מודלים חדשניים בחינוך, בהשראת תיכוני ההייטק בארצות הברית. כיתות לימוד וגינות תבלין מקיפות חלל מרכזי רחב, שבו מתרחשות פעילויות סטודנטיאליות וחברתיות. החלל המרכזי מאפשר למידה מחוץ לארבעה כתלים, בהתאם לרוח של “שבח מופת”. העיקרון הוא שהלמידה מתחרשת בקשר צמוד עם העולם ומה שמתרחש בו, ולכן אינה יכולה להישאר בתוך מבצר. פינות עבודה עגולות ממלאות את החלל והמסדרונות חדר מחול עם פרקט ואולפן קולנוע עם מסך ירוק. התלמידים יושבים יחד בקבוצות, קוראים, מתדיינים, ואפילו מאזינים לנגינת פסנתר כנף.

הזכות לדעת

בהתאם למודל הייטק-היי האמריקני, קירות בית הספר הפנימיים, וכמה קירות חיצוניים, הם שקופים. כן, בהתחלה זה אולי מלחיץ, אך באופן מפתיע, מתרגלים לזה די מהר. ויש עוד כמה הפתעות טובות. יש מורים שמדווחים על התנהגות טובה יותר של תלמידים, במיוחד כשמדובר בשמירה על סביבה נקייה. אפשר גם לשלוח קבוצה מהכיתה בזמן השיעור ללמוד במסדרון ולהשגיח שהכל בסדר דרך הקיר השקוף. ובכל אופן, יש כאן מסר חשוב של שקיפות מוסדית, שכן חדרי המנהלים והיועצות, גם הם שקופים. אין לנו מה להסתיר, ולתלמידים יש זכות לדעת.

בית הספר להייטק ולאמנויות

אולי כבר שמעתם של”שבח מופת” יש שם שני. אנחנו נקראים “בית הספר להייטק ולאמנויות על שם שמעון פרס”. המבנה החדש כולל, כמובן, מעבדות מחשבים, מעבדות מדעים עם  PVC, אולפן קולנוע, סטודיו למוזיקה ואת מרכז היזמות שלנו. שיעורי שחמט הם חלק ממערכת השעות בכיתות המדעיות. במרכז האמנויות מתנהלים החוגים אחרי שעות בית הספר. לא מזמן חגגנו את אירוע החשיפה השנתי של מרכז האמנויות, שבו הוצגו לתלמידים החוגים שייפתחו השנה- ציור, תזמורת ג’אז, הרכבי רוק, מקהלה, ריקודים סלוניים, מחול מודרני ועוד.

וחתיכת שמיים

בקומה העליונה יש לנו גג פתוח לשמיים עם אזורים מסוככים. אם רוצים להתאוורר בהפסקה או אחרי השיעורים, אפשר לשבת שם ולהירגע או לצחוק עם חברים. עכשיו, כשהחורף מגיע, אולי נעדיף דווקא את הספרייה, החלל המרכזי שבפנים, אבל בימים שמשיים, בואו לפגוש אותנו בחוץ על הגג.