חינוך חברתיטיוליםמומלץ

כבר לא אילת- איך נראה בימינו טיול שנתי בכיתה יב’?

כבר לא אילת- איך נראה בימינו טיול שנתי בכיתה יב’?

טיול שנתי – שכבת יב’ – מסע בעקבות לוחמים ברמת הגולן

הטיול השנתי של שכבת יב’ שהתקיים השבוע, עמד בסימן הכנה לקראת הגיוס לצה”ל וכלל מסע בעקבות אתרי מורשת קרב ברמת הגולן.
ביומיים הראשונים טיילו התלמידים במסלולים קרובים למקורות מים, ונהנו מהזרימה בנחלי הצפון שקיבלו מנת גשם יום לפני כן. הם ביקרו בירדן ההררי ובשמורת תל דן, והשתכשכו בעין תינה. החוויה המרכזית היתה טיול ג’יפים בין הרים ונחלים ועריכת תצפית על גבולות ישראל עם סוריה ולבנון. דרך החוויה התלמידים הבינו את המורכבות של המצב הביטחוני ושל החיים באזור הגבול.

ביקור מרגש היה באנדרטת המסוקים ליד מושב שאר ישוב. מדובר באתר הנצחה מרגש לזכרם של 73 חיילי צה”ל שנהרגו ב”אסון המסוקים” הנורא בפברואר 1997. באסון זה התנגשו שני מסוקי יסעור אחד בשני, בעת שהובילו חיילים לשירות בדרום לבנון. כל החיילים ואנשי הצוות נהרגו. מסוק אחד נפל ליד מושב שאר ישוב ומסוק שני ליד קיבוץ דפנה.
התלמידים שמעו את סיפור האירוע והשפעתו על החברה בארץ. זאת בעיקר בשל המרקם החברתי של הנופלים שייצג את פניה של החברה הישראלית המגוונת ואת היותו של צה”ל צבא העם, הכולל יהודים ובני מיעוטים, דתיים וחילוניים, עירוניים ובני ישובים חקלאיים, תושבי מרכז הארץ ובני הפריפריה, עולים ממדינות שונות וותיקים ,קצינים וחיילים.

 

היום האחרון הוקדש למסע בעקבות לוחמים ברחבי רמת הגולן. יום זה אורגן על ידי משרד הביטחון, ובמסגרתו נפגשו תלמידים מבתי ספר בכל הארץ. הם ביקרו במתחם של תצוגת חיילות צה”ל, שהציגו את כלי הנשק המודרניים שלהם והסבירו לתלמידים על השירות ביחידות השונות. היתה זו הזדמנות לתלמידים שעומדים להתגייס השנה לצה”ל, להתרשם מקרוב ולקבל מידע שיסייע להם בבחירת מסלול שירותם הצבאי.

 

בהמשך, ביקרו התלמידים באתרי מורשת קרב ברחבי רמת הגולן ושמעו את סיפור קרב ‘עמק הבכא’ במלחמת יום הכיפורים מפיו של גיבור ישראל, תת אלוף במילואים, אביגדור קהלני, שזכה בעיטור גבורה על תפקודו בקרב זה. שיא היום היה מיצג של חיילי התותחנים, השריון והנח”ל שתירגלו באש חיה הפצצת מטרות והשתלטות על יעד, מה שעורר התרגשות רבה בקהל. ולסיום – הופעה של להקת חיל חינוך בשירי הלהקות הצבאיות.

 

כתבה מאת: אביבית קאופמן