מומלץפדגוגיהראשיתחרויות

תלמידים בני 14 כותבים שירה ופרוזה- הייתם מאמינים?

תחרות כתיבה בחטיבת הביניים שבח מופת בתל אביב

חופש הביטוי

גיבורי תרבות וגדולי האומנים התחילו ליצור כבר בגיל הנעורים. אין כמו מוח של מתבגר, בניסיון לתאר את העולם בצורה מקורית ומרעננת. בני הנוער רואים מה קורה פה, כמו שמשקיפים בינלאומיים רואים מה מתרחש בארץ זרה. המרחק הזה הוא הדבר שנותן לבני הדור הצעיר יתרון אמנותי. מורה ללשון בחטיבת הביניים ראה שהתלמידים כותבים סיפורים ושירים למגירה, והחליט שצריך לתת לזה ביטוי.

יצירה מקורית

סיגלית ריקה, הרכזת החברתית, וענת טפר, רכזת ספרות, נרתמו לעניין. הן הכריזו על תחרות כתיבה בחטיבת ביניים “שבח מופת”. גיוס הכותבים נעשה במהלך שיעורי עברית וספרות. התלמידים עברו סדנאות כתיבה בכיתות. הם קיבלו השראה מאומנים מפורסמים, דרך עיון ביצירות מופת בתחום הספרות. כמו כן, קיבלו כלי עזר בסיסיים בכתיבת שיר. רותם אלעד, מורה לתנ”ך ולספרות, עודדה את יצר הכתיבה של תלמידיה באמצעות תרגילי כתיבה מהירים. בכרזת התחרות הוצפנו מאחורי קודי QR ציורים שנועדו לעורר את הדמיון. אלה שימשו מקפצה ליצירה המקורית.

כותבים על החיים

משימת איסוף החומרים הסתיימה. הרבה תלמידים נענו לאתגר, הרבה מעבר למה שהמורים ציפו. התקבלו 30 יצירות, פרי עטם של תלמידים מכיתות ז’ עד ט’, בנים ובנות. חלק מהיצירות נשלחו גם לתחרות העירונית שעורכת עיריית תל אביב. צוות שופטי התחרות בשבח מופת כלל תלמידים ומורים שלא השתתפו בתהליך הגיוס. לדבריהם, התלמידים כתבו במגוון נושאים, ששיקפו התלבטויות שלהם. הם כתבו על אהבה, על אחריות ועל ציפיות מהחיים. הם שיתפו את הקוראים בעולם הרגשי שלהם. כמו רוב הסופרים הגדולים, הם כתבו מהמיית ליבם והשתמשו במטאפורות שהעשירו את חוויית הקריאה.

מועדון כותבים

אירוע הגמר של תחרות הכתיבה עוצב כבית תה. התלמידים ישבו ושתו תה באווירה אינטימית. רק כותבים הוזמנו לאירוע. הם ישבו וקראו את יצירות חבריהם. הדבר ריתק אותם. הם התעניינו באופן אותנטי במה שחבריהם כתבו. גם המחנכים כבר מדברים בלי הפסקה על החוויה המרגשת הזו של כתיבת הצעירים. השופטים הכריזו על הזוכות בתחרות: קרינה פיסטרוב משכבה ט’, שירה טרכטנברג משכבה ח’ וסופיקו אפציאורי משכבה ז’. כל זוכה קראה בקול רם קטעים מיצירתה, בפני החברים הכותבים. בעקבות התחרות הזו, ככל הנראה תתקיימנה תחרויות נוספות. התיאבון רק נפתח, והתלמידים ממשיכים לשלוח יצירות למורים. היצירות הזוכות תקבלנה פרסום באתר.

אולי תרצו לקרוא גם על- תלמידי עמל שבח מופת תל אביב בתחרות FIRST 2019