משלחות

ביקור משלחת ת”א – וילנה – לוס אנג’לס

ביקור משלחת ת"א - וילנה - לוס אנג'לס

במהלך עשרה ימים בחודש דצמבר 2012, ביקרו בביה”ס “שבח מופת”, ארבעה תלמידים אמריקאים מלוס אנג’לס ועשרה תלמידים ליטאים מוילנה. התלמידים האורחים התארחו בבתיהם של תלמידינו וחוו באופן אישי הכנסת אורחים ישראלית חמה.
המשלחת המשולשת היא פועל יוצא של השותפות תל אביב – לוס אנג’לס. שותפות זו פועלת מאז שנת 1997 במסגרת הפרויקט, כיוזמה משותפת של הפדרציה היהודית של לוס אנג’לס, עיריית תל אביב-יפו והסוכנות היהודית. מטרת השותפות היא העמקת תחושת השייכות לעם היהודי וחיזוק הקשר בין הקהילה היהודית בלוס אנג’לס לתושבי תל אביב-יפו. הפעילות נעשית בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה וכן בתחום התרבות.
למשלחת המשולשת מספר מטרות: יצירת קשרים בין התלמידים משלושת בתי הספר, מציאת זהות יהודית משותפת בין כל משתתפי התוכנית תוך מתן דגש לדמיון ולשוני בין הזהות היהודית של המשתתפים השונים, הכרת החברה הישראלית בת זמננו על המורכבות הרבה שבה, פיתוח וטיפוח של קשר רגשי חיובי לעם ישראל, ארץ ישראל ומדינת ישראל.
משלחת זו מומנה על ידי הפדרציה היהודית של לוס אנג’לס, אשר בזכותם פרויקט המשולש הפך מחלום למציאות ואנו חבים להם תודה ענקית.
הפדרציה היהודית של לוס אנג’לס היא התאגדות של מוסדות יהודים שמטרתם לקדם נושאים הקשורים ליהדות ולקהילות יהודיות בכל מקום בעולם וגיוס כספים ותרומות למען מטרות חשובות כמו למשל תוכנית השותפות תל אביב לוס אנג’לס.
ביקור המשלחת המשולשת הורכב מפעילות שהתקיימה בביה”ס “שבח מופת”, טיולים בעיר
תל אביב וטיולים באתרים נבחרים ברחבי הארץ. האורחים והמארחים השתתפו יחדיו בכל הפעילויות והטיולים וחוו חוויות מדהימות יחדיו.
יום ב’ 17.12.12, היום הראשון למשלחת המשולשת החל בהתרגשות רבה. משעות הצהריים תלמידי “שבח מופת” קישטו את הכיתה, שם נערכה מסיבת הפתיחה, בבלונים כחולים ובשלטים צבעוניים שהוכנו מבעוד מועד. את האוטובוס של האורחים קיבלו תלמידנו בקריאות שמחה וחיבוקים חמים. חצי שנה של הכנות מדוקדקות, אינספור פגישות ועבודה פרטנית של התלמידים עם גברת אולגה יגורוב, התנקזו לרגע מרגש שבו שלושה תלמידים, משלוש ארצות שונות חולקים חיבוק אחד.
יום ג’ 18.12.12, את היום השני למשלחת התחלנו בפעילות בביה”ס, משם נסענו למוזיאון הפלמ”ח. שם למדו התלמידים רבות על ציונות, על המאבקים שהיו נחלתנו בהשגת ריבונות על ארץ ישראל והקמת המדינה. מהמוזיאון המשכנו לפעילות ספורטיבית וכיפית בספורטק.
יום ד’ 19.12.12, היום השלישי למשלחת הוקדש לפעילות בעיר תל אביב. היום החל בביקור במוזיאון ‘היכל העצמאות’, התלמידים התרגשו משמיעת הכרזת העצמאות בקולו של
דוד בן -גוריון. בהמשך היום הדריכו תלמידי “שבח מופת” את הקבוצה ברחובות תל אביב, הסבירו על אנשי מפתח ומקומות חשובים בעיר. את המסלול סיימנו בכיכר רבין שם נערך טקס זיכרון לכבוד יצחק רבין ז”ל, את הטקס חתמנו בשירת ‘התקווה’. הופתענו לגלות כי ההמנון של מדינת ישראל שגור בפי האורחים האמריקאים והוילנאים כשם שהוא שגור בפינו.
יום ה’ 19.12.12, יום רביעי למשלחת הוקדש למצדה. הצעדה לפסגה על הסוללה כללה שירה בעברית של כלל השותפים למשלחת ומצב הרוח היה מרומם ביותר. במהלך הסיור במצדה, הכרנו את סיפור הגבורה והתוודענו לחיי היומיום במקום.
את היום המשכנו בטיול גמלים חוויתי, רובם הגדול של אורחינו מעולם לא ראו גמל אמיתי, כל שכן רכבו על אחד ולכן הרכיבה על הגמלים לוותה בשירה וצחוק מכל עבר.
המשכנו לארוחת צהריים במאהל ואירוח בדואי בכפר הנוקדים. האורחים נהנו מאוד מהמפגש עם התרבות הבדואית שלא הכירו לפני כן, היה זה יום נפלא.
ימים שישי – שבת 20-21.12.12, את סוף השבוע בילינו בירושלים, המקום הראוי ביותר לקבלת השבת וחגיגתה. ביום שישי ביקרנו בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, חלקנו כבוד ליצחק רבין ז”ל ליד קברו, היה זה סגירת מעגל לטקס הזיכרון שקיימנו עבורו ביום ג’. המשכנו לביקור במוזיאון ‘יד ושם’, ההיחשפות לנושא כאוב זה באמצעות התצוגה המרשימה במוזיאון הותיר רושם עמוק על אורחינו ועל תלמידי “שבח מופת”. לאחר מכן, ‘ירושלים של זהב’ נגלתה לעיננו במלוא יופייה מתצפית ארמון הנציב. היעד הבא של המשלחת, הוכתר כאתר המרגש של הטיול, הכותל המערבי. עבור מרבית מאורחינו זו הפעם הראשונה בחייהם שהם רואים את הכותל ומתפללים בתחומו. תלמידי “שבח מופת” הגיעו למעמד חשוב זה מוכנים עם התפילין שקיבלו בבר מצווה, היה זה רגע מרגש מאין כמוהו, אורחים ומארחים מתפללים יחדיו ומקבלים ביחד את השבת בירושלים. ליל שישי כלל קבלת שבת, הדלקת נרות וקידוש כנהוג.
יום שבת בירושלים כלל ביקור במוזיאון ארץ ישראל החדש, שם נחשפנו למגילות קומראן ‘וכתר ארם צובה’ בהיכל הספר, מודל בית שני וסוגי בתי כנסת, תכשיטים ומסורות מרחבי העולם היהודי לאורך ההיסטוריה. הביקור בירושלים הסתיים בגן הלאום, שם קיימנו פעילות בנושא המנורה, הכנסת ובית המשפט העליון. את השבת חתמנו בטקס הבדלה ובשירה.
יום א’ 22.12.12, יום שביעי למשלחת. לאחר שלושה ימים בהם בילינו מחוץ לתל אביב חזרנו לסייר בעיר. את היום התחלנו בביה”ס, גברת אולגה יגורוב שיתפה את תלמידי המשלחת בנושא הפיגוע בדולפינריום, התלמידים סיירו בספרית ביה”ס שם נמצאת תצוגה אשר מתעדת את האירוע הקשה. את הסיור בתל אביב התחלנו באנדרטה בדולפינריום, עמדנו דקת דומייה לזכרם של תלמידי “שבח מופת” אשר נהרגו בפיגוע, אורחינו התרגשו עמוקות מהמעמד העצוב.
לאחר מכן טיילנו על הטיילת, במזג אויר נפלא עד לכיכר השעון ביפו. התלמידים קיבלו זמן חופשי לקניות בשוק הפשפשים. לאחר סיור ‘במתחם התחנה’ המשכנו לשכונת “נווה צדק” היפה והפסטורלית. את היום סיימנו בצפייה בתערוכת תמונות ‘מתל אביב הישנה’ במגדל מאיר שלום.
יום ב’ 23.12.12. את היום השמיני למשלחת התחלנו בביה”ס, אורחי המשלחת ביקרו בכיתות הלימוד, באקדמיה לשחמט ובמעבדות המרשימות. לאחר מכן נסענו לקיסריה, צפינו במייצגים ושיחקנו משחקי ספורט אולימפיים. המשכנו לסיור בגני הנדיב הידועים ביופיים הגדול. לאחר מכן המשכנו למדרחוב של זכרון יעקב, שם שמענו סיפורים מעניינים וקיימנו פעילות מגבשת.
יום ג’ 24.12.12. את היום התשיעי בילינו בשפלת יהודה. לטיול הצטרפו מקס סיוון מנהל ביה”ס ואהובה רון מנהלת תכנית תאומות בתי הספר- שותפות ת”א ל”א בפדרציה היהודית של ל”א. את היום התחלנו במערות בית גוברין, המשכנו לזחילה במחילות המסתור מתקופת בר כוכבא בחרבת מדרס וסיימנו במערת הנטיפים המדהימה. היה זה יום מהנה וחווייתי במיוחד.
יום ד’ 25.12.12. יום עשירי ואחרון לביקור המשלחת. יום זה הוקדש לפעילות מסכמת בביה”ס. במהלך הבוקר הציגו אורחים ומארחים לפני שכבת ז’ סרטון תמונות מהטיול ושיתפו את התלמידים ברשמים שלהם מהביקור באתרים השונים. בסיום הכנס המרשים, רבים משכבת ז’ ביקשו להיות מארחים בשנה הבאה. בערב קיימנו מסיבת פרידה מאורחינו. הפרידה הייתה מרגשת ולוותה בבכי וחיבוקים של האורחים והמארחים.
בין כל משתתפי התכנית נוצרו חברויות אמיצות שיחזיקו מעמד לאורך שנים. המשלחת הוכתרה כהצלחה מסחררת, כל המשתתפים נהנו מאוד והאורחים ציינו כי יחזרו לביקור בישראל.
השותפים להצלחת הפרויקט בארץ ובחו”ל:
הגב’ אהובה רון – מנהלת תחום חינוך בפדרציה היהודית של לוס אנג’לס.
הגב’ חיה בן דרור – מנהלת תחום חינוך שותפות תל אביב לוס אנג’לס.
ליאור סיבוני – יועץ תוכן שותפות תל אביב לוס אנג’לס.
הגב’ ג’סיקה גייקובס – רכזת משלחת ביה”ס “קהילת ישראל” לוס אנג’לס.
הגב’ תרזה סיגליס – רכזת משלחת ביה”ס “שלום עליכם” וילנה.
הגב’ אולגה יגורוב – רכזת משלחת ביה”ס הרב תחומי “שבח מופת” תל אביב.
הגב’ רותם רוזן – רכזת משלחת ביה”ס הרב תחומי “שבח מופת” תל אביב.
דר’ דניאלה פלדמן – רכזת משלחות ביה”ס הרב תחומי “שבח מופת” תל אביב.