חגיםחינוך חברתי

סדר פסח לשכבת כיתות ט’

סדר פסח לשכבת כיתות ט'
סדר פסח לשכבת כיתות ט’

ההכנות לסדר החלו מספר ימים לפני כן כאשר “חולקו התפקידים”. בנות השירות הלאומי נתבקשו להכין את תכני הטקס, צוות ביה”ס בראשותה של גב’ עירית כהן, מנהלת חט”ב רכש מוצרים כגון: כוסות, צלחות, מצות, מיץ ענבים ועוד ואילו התלמידים נתבקשו להביא לטקס ביצה קשה, תפוח אדמה, עלי חסה, הגדה של פסח וכמובן חולצות לבנות.
כיון שלפני סדר הפסח לכיתות ט’ נחגג סדר הפסח לכיתות ז’-ח’ הרי שהיה צורך לסדר ולארגן מחדש את אולם האירועים. כשעה לפני הסדר, כמו בכל “משפחה טובה” נקלפו הביצים ונחתכו, קולפו תפוחי האדמה ונחתכו ונשטפו עלי החסה. כל הכבודה סודרה בצורה יפה בכלי הגשה.
כאשר אולם האירועים התפנה מיד פונו השולחנות ונוקו, מפות יפות הונחו על כל שולחן ובנות כיתה ט’5 ערכו את השולחנות בצורה היפה והמכובדת ביותר.
בשעה שנקבעה נכנסו בחגיגיות כל תלמידי השכבה וישבו ליד השולחנות. בנות השירות ניהלו את הטקס בצורה מרשימה. הטקס נפתח בסרטון אינטרנט שתיאר את חג הפסח בצורה הומוריסטית. לאחר מכן התנהל הטקס על כל סימניו כאשר בנות השירות הלאומי מסבירות על כל סימן ומפעילות את תלמידי השכבה בחידות ובשירים מתאימים. האווירה הייתה שמחה וחגיגית וגם מחנכי הכיתות השתתפו בשירים השמחים.
בסוף הטקס שארך כשעה ורבע ואכילת האוכל הגיע זמן הפינוי. כל תלמידי השכבה התגייסו לכך ובתוך כעשרים דקות היה אולם האירועים מסודר ונקי כאילו לא נערך שם סדר כלל.
בסוציולוגיה נהוג לומר כי לכל טקס יש “פונקציה גלויה” ו”פונקציה סמויה”. הפונקציה הגלויה של סדר הפסח הוא לספר ביציאת מצריים, הפונקציה הסמויה היא לאחד את המשפחה. ואכן, במשך הטקס ראו תלמידי השכבה את אחדותם ועוצמתם כשכבה מובילה בביה”ס.